الشريط


counter map
المظهر: نافذة الصورة. صور المظاهر بواسطة merrymoonmary. يتم التشغيل بواسطة Blogger.

تنشيط اخر المواضيع

تنشيط اخر المواضيع
تنشيط اخر المواضيع

تنشيط اخر المواضيع

الاثنين، 25 فبراير 2013

حسن الحسني يقتحم وكر للدعارة بتونس وتحدث المفأجاة ... صرخة هاني خليفة


نصيحة سلمان العودة لدول الخليج بشأن العلاقة مع مصر .. صرخة هاني خليفة

نصيحة سلمان العودة لدول الخليج بشأن العلاقة مع مصر
حثَّ الدكتور سلمان العودة - مساعد الأمين العام في الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين - دول الخليج على إنهاء حالة التوتر السائدة مع مصر حاليًا.
وقال العودة في مقاله بصحيفة "الأهرام" أمس: إن البحر الأحمر "يفتح إحدى ضفتيه لأهل مصر والأخرى لأهل الجزيرة"، لافتًا إلى أن حاجة مصر للخليج الغني "لا تقل عن حاجة الخليج لمصر في الخبرة والعمالة والتدفق السلعي".
وتساءل د. العودة قائلاً: "مصر هي عمود التوازن للأمن العربي والإسلامي، هل يستدعي الأمر أن تفتح مصر ذراعيها للمسؤولين الإيرانيين، وتضاعف عدد الرحلات الجوية وحجم التبادل التجاري، وتضع لجنة تنسيق عليا لنصحو على أهمية المجال العربي لمصر؟".
وأكد د. العودة: "اعتقاد أن مصر هي الإخوان خطأ، واعتقاد أن تجربة الإخوان محدودة وأيامها معدودة هو رهان غير مضمون، وقد استوعب الخليج آلافًا منهم، وجدوا فيه ملاذًا آمنًا من قسوة الناصرية؛ فلماذا تشيح العيون الخليجية المنقبة عن رؤية وجه القاهرة ذي الشعيرات الهادئة والقسمات الخاشعة؟ هل من ضير في نموذج آخر مختلف عربي وإسلامي؟".
وتأتي دعوة الشيخ "العودة" بعدما أصبحت علاقات القاهرة مع العديد من الدول الخليجية متوترة؛ عقب لوصول جماعة "الإخوان المسلمين" إلى السلطة، وبرزت عدة خلافات مع دولة الإمارات العربية المتحدة.

الجوع والألم والغضب والخوف أهم أسباب بكاء طفلك .. صرخة هاني خليفة

 
كشفت دراسة علمية حديثة النقاب عن أن عيون الأطفال الرضع تملك التفسير الوحيد لبكائهم المستمر الذى قد يكون بسبب التعبير عن مشاعر مختلفة، أهمها الجوع والألم والغضب أو الخوف.
وقال علماء بجامعة فالنسيا الأسبانية، إن تلك الدراسة ستساعد الآباء والأمهات خاصة عندما يكونوا آباء لأول مرة عند نضالهم من أجل تحديد السبب الكامن وراء بكاء الأطفال الرضع، معتبرين أن نشاط العين وحركاتها المختلفة يمكن أن تساعد فى تحديد سبب من الأسباب الرئيسية للبكاء.
هاني خليفة 60735474

وقال الدكتور ماريانو خوليز المشرف على الدراسة، "إنه عندما يبكى الأطفال بسبب الغضب أو الخوف، تبقى عيونهم مفتوحة، ولكنهم يبقونها مغلقة عند البكاء من شدة الألم، لافتا إلى أن شدة البكاء تقل تدريجيا إذا كان السبب هو الغضب، لكنها تزيد إذا كان البكاء بسبب الألم أو الخوف.

وأضاف ماريانو، "أن البكاء هو وسيلة الطفل الرئيسية للاتصال عبر إخراج المشاعر السلبية، وفى معظم الحالات فإنها تكون الطريقة الوحيدة لديهم للتعبير".
وخضع للدراسة التى نشرت فى مجلة علم النفس حوالى 20 طفلا تراوحت أعمارهم مابين 3-18 شهرا، مع النظر بدقة فى أنماط البكاء، وكذلك ردود أفعال كلا الوالدين، حيث كان الألم هو العاطفة الأكثر تميزا بسهولة، لأنه يعد تحذيرا لأى تهديد خطير على الصحة أو البقاء على قيد الحياة، وبالتالى يتطلب الرعاية على وجه السرعة.
فعندما يكون الألم هو السبب فى البكاء يفتح الطفل نصف عيونه وينظر فى اتجاه غير محدد، ويظل فمه مفتوحا أو نصف مفتوح وتزيد شدة صراخه تدريجيا، أما فى حالة الخوف تبقى العيون مفتوحة طوال الوقت، كما يقوم الرضع بنقل رؤوسهم إلى الوراء وتتوالى الصرخات تليها زيادة تدريجية للتوتر.

قدرات المرآه ... صرخة هاني خليفة

- سمع النساء أقوى من سمع الرجال.
> - تتحمل النساء أكثر من الرجال الأضواء الأشد سطوعا.

> - قدرة المرأة على رؤية الأشياء فى الضوء الخافت افضل من قدرة الرجل.

> - المرأة عرضه للإغماء أسرع من الرجل.

> المرأة اكثر تمهلا فى مضغ الطعام من الرجل.

> - المرأة اشد اندفاعا وراء عواطفها من الرجل.

> - الحنان فى قلب المرأة أقوى منه فى قلب الرجل.

> - المرأة اقل ميلا إلى المساومة من الرجل.

> - المرأة أصبر على الجوع من الرجل.

> حب المرأة أدوم من حب الرجل.

>-أن المرأة أصبر على الجوع من الرجل ذالك أن الصبر يستعين بها على الرجل

وكذالك لها قرات اخرى غير شكل منه.

1- المرأة عندها استعداد لمواصلة الحديث لمدة فقط 24 ساعة يوميا0

2- المرأة عندها امكانية التحدث بالهاتف 4 ساعات بدون قفل فمها0

3- المراة عندها استعداد ملء سطل مقاس لتر من الدموع خلال ساعة واحدة فقط0

4- المرأة عنده امكانية تطفيش زوجها من البيت خلال 20 ثانية فقط وذلك بكثرة الطلبات0

5- تدور في السوق يوم كامل دون تعب او كللا.

انعقاد المؤتمر الحادى والأربعين لأمراض القلب .. صرخة هاني خليفة

 
تبدأ غدا بالقاهرة جلسات المؤتمر السنوى الحادى والأربعين لأمراض القلب الذى تنظمه الجمعية المصرية للقلب، وسوف يحضر المؤتمر الذى يرأسه الدكتور سليمان غريب أستاذ القلب بكلية الطب جامعة القاهرة أكثر من 4 آلاف طبيب من مصر والدول العربية وأوروبا والولايات المتحدة من بينهم 30 من أكبر أطباء القلب فى العالم، حيث تتم مناقشة نحو 300 بحث فى 7 قاعات محاضرات على التوازى على مدى 36 ساعة عمل، تتناول كل جديد فى سبل تشخيص وعلاج أمراض القلب المختلفة قدمها أساتذة وشباب أطباء القلب.

ونظرا للتوسع الكبير الذى حدث فى أمراض القلب كما يقول الدكتور شريف الطوبجى أستاذ القلب بجامعة القاهرة ورئيس الجمعية المصرية للقلب، فقد تم تقسيم تخصص القلب إلى عدة شعب مختلفة تضم الموجات الصوتية، وضغط الدم ودهون الدم وكهروفسيولوجيا القلب والقسطرة القلبية وأمراض قلب الأطفال وغيرها.

وقد دأبت الجمعية فى كل عام على أن تتولى إحدى كليات الطب بالجامعات المصرية وضع البرنامج العلمى للمؤتمر، وبناء على ذلك فقد أوكل وضع البرنامج العلمى للمؤتمر هذا العام لكلية طب قصر العينى.

ويتميز المؤتمر هذا العام بتوجيه قدر كبير من الاهتمام بشباب الأطباء، وجذب عدد من الأطباء المهاجرين لعرض ما حققوه من نجاحات بالخارج لفائدة أشقائهم بالوطن.

وتجسيدا للاهتمام بالدور التعليمى والتدريبى لشباب الأطباء كما تقول الدكتورة وفاء العروسى أستاذ ورئيس قسم القلب بطب قصر العينى فسوف يتم فى اليوم السابق على افتتاح الجلسات العلمية للمؤتمرعقد ثلاث ورش عمل تتم على التوازى من الحادية عشرة صباحا إلى السادسة مساء فى اليوم السابق على المؤتمر يتم خلالها تنفيذ برامج تعليمية لتدريب وتعليم شباب الأطباء على التقنيات الجديدة لفحص القلب بأجهزة الموجات فوق الصوتية، والأشعة المقطعية، وكهروفسيولوجيا القلب والتقنيات الحديثة لعلاج أمراض القلب بالوسائل التداخلية الحديثة وتقنيات استخدام الخلايا الجزعية فى علاج أمراض القلب المختلفة، ووسائل علاج العيوب الخلقية لقلوب الأطفال بالقسطرة التداخلية وسبل توسيع الصمامات وسد الثقوب ما بين الأذين والبطين، وطرق علاج العيوب الخلقية بالقلب، كما سيتم إجراء مراجعة شاملة للتطبيقات العلاجية الحديثة لأمراض شرايين القلب. ولما كانت مصر من أكبر دول العالم فى أعداد مرضى الحمى الروماتزمية، فسوف يتم – كما يقول الدكتور الغريب- تخصيص مساحة من المناقشات لعرض الخبرة المصرية فى مجال تشخيص وعلاج المرض الذى ينتج عن سوء علاج نوبات التهاب الحلق المتكررة من جانب شباب الأطباء والممارسين، للتوعية بما يجب إتباعه عند علاج هذه الحالات.

وتشجيعا للأطباء الشبان على الاستمرار فى تطوير آدائهم المهنى، سوف تقوم الجمعية بتكريم كل من بذلوا جهدا كان لهم إسهام علمى واضح من الأجيال الجديدة لأطباء القلب، خاصة من تمكنوا من نشر أبحاثهم بالدوريات العلمية المشهود لها بالخارج، كما سيتم تقييم الأبحاث الجديدة التى أجريت محليا ومنح شهادة تقدير لأفضل هذه الأبحاث بالمؤتمر.

وعلى صعيد آخر، ترى الدكتورة زينب عاشور أستاذ القلب والموجات الصوتية بطب قصر العينى أن ما زاد من شعبية هذا التخصص سواء بالنسبة للأطباء أو المرضى أنه يمثل إجراء تشخيصى غير نافذ، ولعل هذا ما ساعد على جذب أعداد كبيرة من الأطباء للعمل بهذا المجال.

وسوف يتم فى أول أيام المؤتمر التعريف بالأسس الضرورية والمهارات الأساسية التى سنبغى على أى طبيب أن يلم بها، كما يكون هناك حوار وتفاعل فيما بين الأطباء حول طرق التشخيص والعلاج للاتفاق على أفضل الطرق لحل كل مشكلة.

كذلك خصص المؤتمر- كما يقول الدكتور حسين رزق أستاذ القلب بطب قصر العينى -عددا من الندوات لمناقشة التقنيات الجديدة المتاحة وغير المتاحة محليا، كما يتم تخصيص ندوات وموائد حوار لتبادل الآراء والخبرات بين الأساتذة من مختلف الجامعات وأطباء القوات المسلحة حول الحالات الصعبة وما التوصل إليه لحل تلك المشكلات، وتجنب الأخطاء المحتملة فى التطبيق.

وأكد الدكتور شريف الطوبجى عل دور الجمعية فى النهوض بالتخصصات الطبية، وضرورة أن يكون مستخدمو الأجهزة الطبية كأجهزة التشخيص بالموجات فوق الصوتية من الحاصلين على درجة الماجستير فى أمراض القلب على الأقل مع فترة من التدريب والتخصص، ولابد أن يكون الطبيب من الناحية المهنية قادر على استخدام الأجهزة المتطورة، مشيرا إلى أن دور الجمعية هو دور علمى فحسب، ولذلك فهو غير ملزم، ولا يستطيع إصدار تشريعات، ولكن الجمعية يمكن أن تساعد الوزارة فى إصدار التشريعات والقواعد القانونية المنظمة للإستخدامات والتطبيقات المختلفة. وكسياسة أساسية، قررت الجمعية الاهتمام بالنهوض بمستوى شباب الأطباء وتدريبهم ورفع كفاءتهم مهنيا، قررت الجمعية تخصيص إشتراكات مجانية للأطباء المتعذر عليهم نفس الفرص التعليمية من أطباء الوحدات الصحية بوزارة الصحة من خلال فروع الجمعية بمختلف محافظات مصر، وذلك رغم إتجاه الجمعية لترشيد النفقات على مختلف الأصعدة، وتفعيلا لهذا القرار، فقد قررت الجمعية هذا العام إلغاء الحفل الذى كان معتادا إقامته فى نهاية أعمال كل مؤتمر.
وعلى صعيد الاهتمام بالبحث العلمى، أعلنت الدكتورة وفاء العروسى أن الجمعية قررت الجمعية تمويل عدد من المنح الدراسية لشباب الأطباء دون الأربعين عاما بناء على مسابقات يتم الإعلان عنها من خلال الانترنت، وذلك شريطة أن يكون من الأطباء العالمين بأحد المراكز البحثية أو بعدها منح الفائز المصاريف.

دراسة: التوت الأحمر ينشط شرايين القلب .. صرخة هاني خليفة

 
كشفت دراسة طبية جديدة، عن أن التوت الأحمر مفيد للقلب والشرايين، وهذا ما يوضحه دكتور جمال شعبان أستاذ القلب بالمعهد القومى للقلب، حيث أكد خبراء التغذية فى الاجتماع السنوى لجمعية الفسيولوجيا الأمريكية، أن التوت الأحمر بالذات يحتوى على خليط من المركبات الكيميائية المفيدة، مثل "فلافونويد، وبوليفينول"، بالإضافة إلى مركبات "آنثوسيانين" التى تعطى الثمار لونها الأحمر أو الأرجوانى أو الأزرق، وتعتبر مضادات قوية للأكسدة، وتتمتع بخصائص مضادة للالتهاب والتقرحات والفيروسات والسرطان.

ووجد الباحثون فى جامعة إنديانا الأمريكية، بعد دراسة فوائد ثلاثة أنواع من التوت هى "إلدربيرى شوكيبيرى، وبيلبيرى" أن خلاصات توت شوكيبيرى وبيلبيرى" سببت ارتخاء الشرايين التاجية للقلب، بينما قللت التراكيز العالية من "شوكيبيرى" تعرض الشرايين لعمليات الأكسدة وحمتها من التلف، فيما قدم النوعان الآخران حماية جزئية.

وأرجع الباحثون هذه الآثار الصحية الإيجابية إلى قدرة هذه الأنواع من الثمار على تحفيز انطلاق مادة أوكسيد النيتريك فى الشرايين التاجية، حيث تساعد هذه المادة فى المحافظة على النشاط الشريانى وضغط الدم، ومنع تشكل الخثرات الدموية.

وقد عرفت الآثار الصحية للتوت منذ عهد أبوقراط، حيث استخدمت كمضادات للالتهاب والروماتيزم ومدرات للبول ومواد ملينة للأمعاء، إلى جانب استخدامها كعلاجات لأمراض أو اضطرابات المعدة ومرض "الأسقربوط" والمشكلات البولية.

دراسة: السمنة تؤثر سلبا على رئة الأطفال الأمريكيين ذوى الأصول الأفريقية .. صرخة هاني خليفة

دقت دراسة طبية ناقوس الخطر، من أن زيادة الوزن ولو حتى بكيلوجرامات قليلة يؤثر سلبا على وظائف الرئة بين الأمريكيين، خاصة ذوى الأصول الأفريقية والأسبانية.

وأوضح الباحثون، أن هذه النظرية لا تنطبق على الأطفال الأمريكيين من البيض، مشيرين إلى أن توزيع الدهون فى أجسام الأطفال قد يسهم فى تفسير العوامل المساهمة فى زيادة معدلات الإصابة بالأزمات الربوية بين الأمريكيين من الأقليات العرقية.

ويرى الباحثون أن النتائج المتوصل إليها تعطى رؤية شاملة لطرق علاجية جديدة، لعلاج نوبات الأزمات الربوية والحساسية وأمراض الجهاز التنفسى بين الأطفال.

كانت الأبحاث الطبية السابقة، قد أشارت إلى أن الأطفال ذوى الأصول الأفريقية والأسبانية خاصة ممن يقيمون فى المدن ترتفع بينهم فرص الإصابة بالأزمات الربوية والبدانة، إلا أنها تعد الدراسة الأولى من نوعها التى تلقى مزيدا من الضوء على العلاقة بين وظائف الرئة والبدانة بين الأقليات.

وشددت الدراسة على أن أى زيادة فى الوزن حتى وإن كانت طفيفة تؤثر سلبا على وظائف الرئة والتنفس على الأطفال.

كانت الأبحاث قد أجريت على أكثر من 903 أطفال من أقليات أفريقية وأسبانية والبيض تراوحت أعمارهم مابين السابعة والعشرين عاما، ليتم تتبعهم خلال الفترة من عام 2003 وحتى 2007.

وأشارت المتابعة إلى أنه على الرغم من معاناة الأطفال من البيض من زيادة فى الوزن، إلا أنهم لم يعانوا من مشكلات كبيرة فى وظائف الجهاز التنفسى، أو الأزمات الربوية بالمقارنة بالأطفال ذوى الأصول الأفريقية والأسبانية.

كيف تساعد ابنك على تقوية ذاكرته خلال فترة الدراسة؟... صرخة هاني خليفة

خلال العام الدراسى تكثر شكوى وقلق الأمهات على أطفالهن وأبنائهن الطلاب، وذلك بسبب كثرة تعرضهم للإصابة بأمراض تعوقهم عن التركيز الاستذكار الجيد، ومن هذه الأمراض الإصابة بالتهابات الحلق ونزلات البرد خاصة أن فترة الدراسة تأتى خلال فصل الشتاء، وما يتميز به من انخفاض بدرجة الحرارة وبعض الأمراض التى تنتشر خلاله.
قال د. خالد المنباوى أستاذ طب الأطفال واستشارى أمراض أعصاب الأطفال إلى العديد من الأهالى الذين يعانون من شقاوة أولادهم الزائدة عن الحد سواء بالمنزل أو بالمدرسة، هذا بالإضافة إلى قلة الوقت الذى يستذكرون فيه دروسهم، مع عدم التركيز بالمدرسة وقلة التحصيل، كما أن البعض يشكون من أطفالهن بسبب صعوبة استيقاظهم باكراً، وعدم حصولهم على عدد مناسب من ساعات النوم.

وردا على هذه الاستفسارات أوضح المنباوى الآتى:

-بالنسبة للشكوى من كثرة الإصابة بنزلات البرد والأنفلونزا والتهابات الحلق يجب مراعاة ارتداء أطفالها للملابس المناسبة لهذه الفترة من العام، مع عدم ارتداء الطفل ملابس ثقيلة زيادة عن الحاجة، حيث إنها قد تعرضه للعرق وعند تعرضه لتيار الهواء البارد مما تصيبه بنزلة برد.

-شدد على أن تناول الأطعمة التى تقيه من نزلات البرد لها أهمية كبيرة خاصة الأغذية التى تحتوى على فيتامين (ج) مثل: الموالح، كالبرتقال والليمون، بالإضافة للجوافة.

بالإضافة للعديد من المشروبات التى تحتوى على نفس الفيتامين مثل: مشروب القرفة الساخن.

ينصح المنباوى بأهمية عدم التصاق الأطفال ببعضهم داخل الفصل الدراسى، خاصة الصغار منهم منعا لانتشار الأمراض المعدية من نزلات برد وأنفلونزا والسعال والتهابات الجهاز التنفسى، كما يجب على المعلمين بالمدارس توعية الأطفال والطلاب بفتح نوافذ الفصل لتجديد الهواء بالفصل مما يقلل من احتمال انتشار الأمراض نتيجة لغلقها.

أكد خالد على أهمية التغذية المتكاملة لرفع كفاءة الجسم المناعية، لتزيد من مقاومة الجسم ضد الأمراض خاصة الأغذية، التى تحتوى على البروتينات والفيتامينات بالإضافة إلى الفواكه والخضراوات.

أما بالنسبة لمشكلة فقدان الشهية وعدم تناول الطعام، ينصح الأم أولا بعدم الضغط على طفلها والإصرار على إعطائه كميات كبيرة من الغذاء، بل يجب على الأم الاهتمام بوجبة الإفطار حيث إنها أهم وجبة للطالب لأنها تمده بالطاقة اللازمة له خلال اليوم مما يساعده على التحصيل والدراسة.

يجب على الأم أن تشمل وجبة الإفطار على المواد السكرية التى تمد الجسم بالطاقة مثل: العسل الأسود، المربى، عسل النحل، كما يجب إعطاء الطالب البروتينات اللازمة متمثلة فى "البيض - الفول".
كما أن كوبا من الحليب يعتبر من العناصر المهمة والأساسية لوجبة الأطفال، أو عصير البرتقال أو الليمون خاصة إذا كان الطفل يتناول أطعمة تمده بعنصر الحديد لأنهما غنيان بفيتامين (ج) والذى يساعد على امتصاص الحديد، مما يساعد على تعويض الطفل بالحديد اللازم له لحمايته من الإصابة بالأنيميا.

وينصح الأم بعدم إعطاء طفلها الشاى أو الكافيين، بكميات كبيرة لاحتوائهم على مواد تمنع امتصاص الحديد، مما يصيب الطفل بأنيميا نقص الحديد مما يقلل لديه التركيز، بالإضافة إلى الآثار الجانبية على الجهاز العصبى للطالب حيث يزيد عنده بالأرق والسهر والصداع.

كيف تؤثر أورام الجفن على شكل العين؟ .. صرخة هاني خليفة

يقل انتشار أورام الجفن الحميدة والسرطانية بصفة عامة فى مصر، وإن كانت أكثر انتشارا بين الأوربيين، والأورام الحميدة أقل حدوثا من الأورام السرطانية، وتشمل الزوائد الجلدية وأورام الغدد الدمعية، وأورام الغدد العرقية والغدد الدهنية والأوعية الدموية.

أشار دكتور عصام الطوخى أستاذ طب وجراحة العيون، إلى أن الأورام الحميدة رغم أنها قليلة الحدوث إلا أنها تزيد باستمرار فى الحجم، مما قد يؤدى إلى اضطراب فى حركة الجفن والتأثير على شكل الجفون، أما أورام الجفن السرطانية، فهى أكثر حدوثا من الأورام الحميدة.
وأوضح د.عصام أنواعها، وهى كالتالى:

أورام الخلايا القاعدية السرطانية والمعروفة باسم "القرحة القارضة" لأنها تنمو فى أنسجة الجفن، وقد يستمر هذا الورم لعدة سنوات، حيث إن معدل نموه بطىء، ويؤدى إلى تشويه الجفن والوجه، وغالبا ما يحدث ذلك نتيجة عدم الدقة فى التشخيص، والاعتقاد أنه كيس دهنى متكرر، وهذا النوع يسهل علاجه وإزالته تماما مع ضمان عدم انتشاره أو عدم نموه مرة أخرى بنسبة 96فى المائة إذا تمت إزالته جراحيا، أما إذا لم يتم إزالته باستخدام الليزر الجراحى أو جهاز التبريد، مع إعادة تشكيل أنسجة الجفن مرة أخرى لضمان أداء الجسم لوظيفته، وضمان المحافظة على شكل الجفن.
أما أخطر أنواع أورام الجفون السرطانية فهى أورام الخلايا الملونة السرطانية، والتى تمتاز بقدرتها على الانتشار داخل الجسم وهذا النوع من الأورام يجب إزالته فورا فى مراحله الأولى، حتى لا يؤدى للوفاة، والنوع الآخر هو أورام الغدد الدهنية السرطانية والذى تتشابه أعراضه مع الأكياس الدهنية.

جمال المرأة يحسن نفسية الرجل .. صرخة هاني خليفة

 
ينشد الجمال كل إنسان فى الحياة ويتمناه، خاصة الرجال فهم يتمنون دوما أن تكون شريكة حياتهم جميلة، فأغلب الأرقام تشير إلى أن معظم الرجال يفضلون الارتباط بفتاة جميلة عن متوسطة الجمال، ولهذا التمسك وهذه الرغبة أصل نفسى لما يضفيه الجمال من أثر فى نفس الرجل، مما يجعله راغبا دوما فى الارتباط بامرأة تتمتع بالجمال.
حدثنا الدكتور محمد منصورى استشارى الأمراض النفسية والعصبية بمستشفى هدوء، عن سبب رغبة الإنسان دوما فى الارتباط بمن تتمتع بقدر من الجمال، وهل الأمر نسبى من شخص إلى آخر أم هو ثابت.

وأشار إلى أن كل إنسان يرغب فى الوصول إلى القمة فى كل شىء، ويرى الرجل فى جمال المرأة، حسب وجهة نظره، ومن خلال رؤيته لها بديلا جيدا عن أشياء أخرى كثيرة ينشدها.

وأوضح أن الجمال لدى الكثير من الرجال هو المطلب الأول والأساسى، لأن على أساسه يمكن تناسى الكثير من العيوب والمشكلات التى قد تقابله، وهذا الجمال من وجهة نظره هو تعويض كبير له عن أى مشكلة أخرى، ولكن الأمر بكل تأكيد نسبى بين رجل ورجل آخر، وذلك لأن تفسير الجمال غير محدد، ولكن هو ما يسر النفس، ولأن الجمال يهدئ من نفسية الرجل ويجعله أكثر تفاؤلا وسعادة، وهو سر تمسكه بالارتباط بالجميلات.

أحترام الزوج لزوجتة في الاحترام وأدب الدين ... صرخة هاني خليفة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مساءكم.. صباحكم خير
اخواني واخواتي سبب كتابتي لهذا الموضوع لرؤيتي لبعض ردود الاعضاء
على بعض مشاكل الزوجين الجنسية
لابد ان نكون محضر خير
ليس معنى ان يتلفظ الزوج لزوجته ببعض اللافاظ الخارجه انه لايحترمها ولا يحبها
وليس معناه انه مريض ويحتاج علاج
يااخواني واخواتي
الجنس والتمتع به يختلف من شخص لآخر
يوجد من يتمتع به بالصورة الطبيعية والمألوفة
ويوجد من يتمتع به بصوره غير مألوفة مثل التلفظ بالفاظ غير مقبولة
او بااوضاع تختلف عن المألوف
المهم ان يصل كل من الزوجين للمتعة واللذة في فراش الزوجية
ولا يتجاوزونه والعياذ بالله خارج هذا الاطار
ودعونا من المثالية والاخلاق
الجنس ليس موضوع للأدب والاخلاق
بل هو موضوع للراحة النفسية والجسمية لكل من الزوجية
والتشبع الجنسي في حدود الشرع
وفيه مثل عامي يقول(( اللي يستحي من بنت عمه مايجيب منها عيال ))
وهذا حقيقة تخيل زوج يستحي من زوجته شلون بتكون حياتهم
ونفس الشي ينطبق على الزوجة فالبداية الحياء مطلوب لكن بعد ماتاخذ على زوجها
لازم تفسخ ثوب الحياء في الفراش<<<<<<< علفكرة هذي مو قلة أدب
الا واقعية جدا
اعرف بيوت انهدمت وضاعت بسبب الحياء
بقولكم قصة حقيقة
تخيلو واحد دارس باامريكا وشاف وايد
رجع بلاده زوجوه بنت عمه
طلقها بعد شهرين تعرفون ليه
تستحي منه
لدرجة انها تلبس عباة فوق قميص النوم
بذمتكم مو معه حق يطلقها
ويااخواتي واخواتي
خلو منكم كلام المثالية والأدب وهالسوالف
انتي اذا مامتعتي زوجك بحدود الشرع
راح يدور على غيرك سواء بالحلال او بالحرام

وانتو يااخواني اللي تقولون عن الزوج اللي يشتهي يضرب زوجته او يسبها فالفراش
انه مريض ومفروض الزوجة ترفض

خافو ربكم انتم بكلامكم تهدمون بيوت وتشتتون أسر

الزوج له ان يطلب من زوجته تمتعه بالطريقه اللي تشبع رغباته الجنسية

لكن بحدود الشرع

ومااعتقد فيه نص صريح يقول ان التلفظ بالفاظ خارجه حرام ومايجوز

ونصيحة لكل زوجة تحب زوجها

لدخلتي غرفة النوم صيري لزوجك عشيقة وحبيبة قبل ان تكوني زوجة

وانسي كل كلام الأدب وعيشي معه الجو اللي يعجبه مادام مافيه شي يغضب الله

وصدقيني بالتعود انتي نفسك راح تكوني سعيدة وتتمتعين
فليش التعقيدات اللي مالها اي داعي

الجنس نعمة من الله لماذا نحولها لنقة تحول حياتنا لجحيم
وكل هذا عشان الاحترام والأدب

واعتقد زوجك ماتزوجك على سنة الله ورسوله الا انه يحترمك ويقدرك
لكن هذا خارج الفراش

اتمنى من الجميع المناقشة بمنطق وعقل ودين
بعيدا عن شعارات لاتمت للواقع بشي
واللي يسوي نفسه محترم ومثالي لا يدخل مثل هذه الموضوعات

وتقبلو ودي وتقديري

عروستنا هل اخبرك احدهم كيف تستعدين لليلة الدخلة؟؟ .. صرخة هاني خليفة

يااهلا ومرحبا بعرايسنا الحلووااات

يمكن يكون عنوان الموضوع غريب شويه

لكن من بجد انا ناوية اعلمكم كيف تستعدون لليلة الدخله

اعتقد ان في صدوركم اسئله كثيرررررررررررة مالقيتوش الاجابه عنها

فجميع المجلات والكتب تفتح لك يديها وتعلمك عن كيف تكوني اجمل عروس

وكيف تجهزي نفسك ومكياجك واكسسواراتك والزفه والجاتو و و و و و ... واذا تقفل عليك باب الفندق

أو الغرفه ماتلاقيش من يعلمك ويريح قلبك

فليلة الدخله لها رهبتها عند كل عرووووس لكن تصدقين لو اقولك أن المتزوجات تتمنى ان هالليله تررررررجع باي شكل من الاشكال

ومهما حاولوا يعيدوها ماراح تكون بنفس حلاوتها عارفه ليه؟؟؟

لأن الحيـــــــاء اللي يطوق العروس هذيك الليله هو من اجممممل مافيها

عموما

شوفي ياعروستنا الحلوه

اولا:الدعـــــــــــــــاء

الله الله في الدعااااااء اختي العروووووس والله مافيه احلى منه

من اليوم ومن هاللحظة ادعي بهذا الدعاء(اللهم سخر قلبه لي وسخر قلبي له اللهم اظهر له محاسني واستر عنه عيوبي اللهم جملني في عينيه واجهل اول ليلة لنا بردا وسلاما على قلبي)آميييين

أو أي دعاء في بالك

والله له مفعووووووول عجيب فعلا هتلاقي هذا اليوم برد وسلام على قلبي وتهنيني بيه بكل لحظة في ليلة عمرك من التصوير الى الزفه واخيرا الى الفندق


ثانيا: الصلاة لاتنسي صلالالالاة العشاااااء وصليها اول وقتها لأنك اذا ماصليتها من بدري راح تضطري تأجليها لوقت متأأأخر جدا وبكذا تكوني بديتي حياتك غلط


ثالثا:اغراضك المهمه :
وديه طبعا هتبقى محضرها قبلها بيوم فشنطه كده شكلها شيك ومعاها كمان حاجتك زوجك المهم الكلام ده طبعا لو انتي هتدخلي فالفندق يعني مش هتباتي اول ليلتين فبيتك لكن طبعا لو فبيتك مش محتاجه تجهزي الشنطه ديه لكن اسمعي النصايح الا هقولها طيب نشوف نحد ايه فالشنطه الاول

1- حطي برفيوم يكون رحيته حلوه وطبعا البريفوم ده خلي بالك هيكون ليه ذكريات جميله بعد كده فاحرصي انك لما تحطيه بعد كده يكون فالمناسبات الخاصه وطبعا متنسيش الاسبريه بتاعه وممكن تاخدي نوعين لكن فراي متكتريش خليه نوع واحد علشان يكون مميز وكمان متنسيش تاخدي معاكي مزيل للعرق رول اون علشان لما تيجوا تنزلوا ولا حاجه ولا مروحه تبقى تحطي علشان برضوا الاسبريه بتبقى ريحته فواحه علشان الحرمانيه

2- مهمه جدا ولازم تبقى حطها فشنطتك غسوووووول وانا انصح بغسول سيباميد الحساس لأنه تقدري تستخدميه بعد كل حمام تلاقيه في الصيدليات مهم جدا يابنات


وهذه همسسسه في أذنك ياعروستنا اهتمي بهذه المنطقة كويس جدا حفيها بالحلاوى كويييس ولاتبقي فيها ولا شعررررررره واهتمي بريحتها لأن من اول لقاء مع زوجك راح يحكم عليك اذا انتي بريفكت ولا لأ!!! بجد يابنات لاتهملون هالنقطه

وشوفوا هالعروس المسكينه اللي مااحد فتح لا قلبه وعلمها ولما تزوجت وصار اللقاء مع زوجها راح لأخته بعد يومين يقول فيها ريييييحه فظيعه انتوا كدا يابنات!!!!!!


وفي الاخير راحت اخته تعلمها بس باسلوب غير مباشر....تخيلتوا هووول الموقف


فمن اليوم اذا كان عندك التهابات او اي شي رووووحي عالجيها ولاتهمليها حتى ماتكوني ضحية مثل هالعروووووس



والغسول استخدميه من اليووووووم


3- متنسيش بقى ياقمر الشاور جيل بتاعك وكمان الليفه الناعمه وكمان صابون وكمان الشامبو والبلسم بتاعك ولو انتي بتحطي كريم للشعر مش تنسيهوكمان متنسيش اللوشن بتاع الجسم بتاعك هناك طبعا انواع كتير جدا والمعجون وفرشة الاسنان ليكي ولزوجك برضوا لازم تبداي مهماك هههههه

4- متنسيش فرش شعرك + شوية توك كده لشعرك حلوين + اكسسورات لقمصان النوم (سلاسل - حلقان -خلاخيل وبتدي شكل جميل اوووووي )

5- متنسيش المكياج بتاعك مهم جدا جدا جدا يعني ( البودر + كحل اسود او الوان حسب القمصان الا انتي وخدها + ايشدوا + روجو+فرش المكياج + مزيل مكياج مهم جدا علشان كمان لما ترجعي من الفرح هتبقي عامله ميكب تقيل لازم تشيله وتنظفي وشك كويس وبعدين تبقى تحطي مكياج خفيف+ ماسكرا+ اسيتون علشان تبقى تشيلي المناكير الا انتي هتبقي حطاه فالفرح علشان تعرفي تصلي وهكذا ) كل ادوات مكياجك الا انتي محتاجها

6- متنسيش بقى ياقمر مهم جدا تاخدي معاكي فوطه كبيره ( بشكير يعني علشان لما تخشي تستحمي حمام الهنا تلفي البشكير عليكي كده علشان تبقى مززززه هههههه وكمان علشان الفنادق متبقاش فيها فوط كبيره ) وكمان تاخدي معاكي فوطه واحده للوجه برضوا الواحد مش بيضمن حاجات الفنادق + وكمان ياقمر فوطه للاستعمال الشخصي وده طبعا حسب هتعقدي قد ايه فالفندق وكمان متنسيش فوط بيضه او اي حته قماش علشان ان شاء الله لما عريسك يدخل عليكي لو نزل حاجه منك تبقى تمسحيها لو نزل لان فيه بنات مش بينزل منها حاجه يعني خليها احتياطي معاكي

7- خدي معاكي برضوا مناديل شخصيه ومناديل للتواليت على الرغم من ان الاوتيل بيبقى فيه لكن برضوا احتياطي وكمان خلي معاكي الا هي المناديل المبلله ديه بتبقى حلوه ومفيده

8- كمان ياقمر انا نسيت اذكرها فالاول وديه من اهم الحاجات طبعا لازم تحطي اسدال للصلاه فشنطتك وكمان مصليه مهمه جدا وياريت كمان تاخدوا معاكم مصحف صغير وتحطوه جنبكم فالاوضه

9- متنسيش تاخدي شبشب للحمام+ وكمان شبشب ابيض لقميص النوم + وكمان شبشب علشان تاني يوم لما اهلك واهل العريس يجوا يزروكم اه ومتنسيش تاخدي شبشب برضوا لجوزك ههههههههه

10- بصي بقى لازم تاخدي معاكي عبايه شيك كده علشان لما اهلك واهله يجيوا يزروكم تاني يوم طبعا متسنيش تحطيها بطرحتها وكمان بالحاجه الا هتتلبس من تحت منها يعني لو هتلابسي تحت منها بدي او كومبي او شورت او بنطلون يعني كل واحده وهي متعوده على ايه

11- متنسيش بقى تحطي طقم للخروج جميل كده بجميع مستلزماته من جزمه لشنطه للطرحه بتاعته للاكسسورات بتاعته علشان طبعا انتي يوم الفرح ان شاء الله هتتطلعي الغرفه وانتي بفستانك فعلشان ان شاء الله كده وانتي مروحه بيتك مع عريسك تلبسي الطقم وتتشيكي هههههههههه

12- طيب نخش على المهم بقى قمصان النوم بقى والشغل ده طيب :-

اول : حاجه طبعا هتكلم عن قميص ليلة الدخله يفضل يكون من النوع الطويل الساااااتر ليه؟؟؟

لأجل تكوني مرتاحه وانتي لابسته لأجل هالسبب حاولي يكون في جهازك 3 قمصان نوم طويله لانك طبعا هتبقى اول يوم هتبقي مكسوفه جدا وطقمي عليها اندروير مناسب يفضل بقى يكون لونه ابيض بس يابنا ت بلاش يبقى من النوع الفتله لا جبيه شكله حلو بس بلاش الفتله لانه هيبقى محرج ليكي وكمان اوفر فاول ليله وكمان ياريت تكوني مطقمه عليه براه من فوق برضوا ابيض يكون دلغ كده بلاش متلبسيش براه فاول يوم حاولي من الاخر ان تكوني متغطيه اكتر من الا مكشوف

ثانيا : هتاخدي كمان معاكي قمصنان نوم برضوا يكونوا طوال بس الوان مختلفه بقى حسب الايام الا هتعقديها فالفندق وبرضوا متنسيش تتطقمي عليهم الاندر المناسب بالبراه بتاعهم وبرضوا زي مقلت بلاش النوع الفتله ولا الحاجات القصيره

ثالثا: متنسيش تاخدي معاكي اندرات برضوا زياده الواحد ميضمنش بصراحه يعني خدي اندارات قطن للخروج العادي كام واحد كده مع براه واحد للخروج وكمان خدي معاكي اندرات لقمصان النوم احتياطيه علشان البهدله هههههههه

رابعا : خدي معاكي بيجامه او حاجه تقيله شويه احتياطي بس تكون دلع برضوا علشان ساعات الفنادق بتبقى التكيف بتاعها مركزي وبيسقع اوووووووي احتياطي للظروف الطارئه فقط


13- متنسيش مفتايج شقتك - ومحفظتك - وكمان موبيلاتك مع اني ملهاش لازمه مخلاص الا كنتي الزقه فالموبايل علشانه بقى معاكي ههههه برضوا متنسيش الشواحن بتاعت الموبيلات

14- نصيحه كمان مش تاخدي معاكي اي دهب خالص علشان منضمنش ايه الا يحصل يعني كفايه الدبله والمحبس

15- حطي معاكي ابره وخيط الواحد مش ضامن حاجه

16- قصافه ومبرد للاظافر احتياطي برضوا خليه معاكي

17- بونيه للشعر ليه بقى علشان انتي طبعا ياقمر هتبقى عامله شعرك وطبعا ان شاء الله اول لما هتخشي الاوضه هتاخدي شاور فعلشان شعرك مش يتبل ويبوظ هتلبسي البونيه بتاع الشعر

18- هتاخدي معاكي فازلين - او بتبقى فيه حاجات مخصوصه فالصيدليه علشان العرايس الا بيبقى بتتالم لما جوزها بيعمل جماع معاها فيه حاجات بتتدهن بتسهل عملية الادخال لو معرفتيش توصليلها فالصيدليه يبقى خلي معاكي فازلين احتياطي بيقدي نفس الغرض ده والله يابنات مهم اوي يكون معاكي احتياطي مش شرط تستخدميه لكن للظروف

19- خلي معاكي اسبرين او اي دواء للصداع وتخفيف الالم منضمنش ايه الا يحصل

20-متنسيش قطن للاذن - قطن لازالة المكياج - قطن عادي - الويز ( فوط صحيه ) احتياطي مش نضمن ايه الا يحصل


طبعا ده التجهيزات بتاعت الشنطه الا هتخديها معاكي طبعا تابعوني يابنات هكمل بقى يابنات هتعملوا ايه يوم الدخله اول طبعا لما تخشي مع عريسك الاوضه تابعوني انا عايزه التقيم بقى والله الموضوع مهو منقووووووووووول من مجهودي الخاص علشان خاطر الفتوكات الاقمرات



رابعا :مستلزمات الزوج :
هتكلم عن برضوا الحاجات الا جوزك هيحتاجها وهو فالفندق ده لو هو قالك جهزيلي شنطتي معاكي هقولك بقى تعملي ايه لان فيه عرسان بيحبوا ان عروساتهم هم الا يجهزوا شنطتهم تعالى بق اقولك تحطيله ايه وطبعا يابنات الحاجات الا انا بكتبها ديه انتي تزودي او تنقصي حسب عدد الايام الا هتعوديها فالفندق طيب نشوف بقى جوزك هيبى هو كمان محتاج ايه وطبعا الحاجات ديه كلها تبقى متجهزه قبلها بيوم او يومين فشنطه كده وتخليها فشقتك او جوزك يخدها معاه ويبقى يخدها ان شاء الله وهو رايح الفندق الصبح او لو هتعملوا فمكان بره وهتبتوا ففندق تاني يخليها معاه فعربية العروسه الا هتزفهم طيب نتكلم عن الحاجه :-

1- خدي لجوزك بيجامه ليلة الدخله اختاريها انتي من حاجته او جبهالوا انتي ويفضل انها تكون من النوع الحرير
2- متنسيش تاخديله كمان بيجامه كمان زياده عمتا هم الرجاله البيجامات بالنسبالهم مش مهمه اووووووي يعني اللبس بالنسبالهم مش وزينا فمتكتريش يعني خديله زي مقلتلك بيجامه ليلة الدخله وواحده تانيه حسب كله ده عدد الايام الا هتعودها يعني كل مالاايام هتزيد طبعا هتكتري فالحاجه
3- كمان ممكن تخديله طقم مثلا سبور كده يعني شورت وتيشيت او برمودا وتيشيرت وطبعا الشوز بتاعهم يعني الن بتبقى فيه فنادق عامله زي القرى السياحيه كده ممكن تنزلوا تعودوا على او طبعا ممكن يلبسهم لما اهلك واهله يجيوا يزروكم تاني يوم وكده يعني ابقى خلي ست بيت شاطره من اولها واهتمي بيه كمان اووووي
4-كمان متنسيش تحطيله طقم للخروج علشان طبعا ان شاء الله وانتم راجعين بيتكم يبقى يلبسه وحاولي الشوز الا هيلبسه على طقم الخروج يكون ينفع يتلبس على الطقم السبور الا قولتلك عليه
5- متنسيش ياقمر تاخديله غيرات داخليه يعني خديله لكل يوم غيار او اتنين لانهم بيستهلكوا الحاجات ديه كتير ههههههه وخديله غيار نضيف علشان برضوا وانتم مروحين بيتكم ان شاء الله يعني خدي اطقم الغيارات البوكسر بفنيلته
6- متنسيش بقى تختريله انتي برفيوم رجالي على زوقك من الا هيبقى جيابهم او جبيله انتي واحده وخلي بالك البرفيوم ده بعد كده هيبقى ليه ذكرايات خاصه فاحرصي على انك تختريه انتي وهو وكمان متنسيش الاسبريه بتاعه
7-متنسيش تخديله مكنة حلاقه وكمان الفرشه بتاعتها وكمان الكريم بتاع الحلاقه
8- متنسيش تخديله شبشب للحمام وواحد تاني لاستقبال الناس الا هتجيلكم وزي مقولنا قبل كده خديله جزمه واحد تليق على الطقمين الا هيخدهم
9-وزي مقلتك قبل كده برضوا متنسيش فرشة سنانه وفرشة شعره وكمان الجيل بتاعه بتاع شعره
10- متنسيش الشرابات شوفي هتعقدوا كام يوم فالفندق وحطيله شرابين او تلاته حسب مهتعقودا وحسب الوان اللبس خليكي بنوته شاطره ينبهر بيكي من اول يوم
تقريبا كده خلاص ديه الحاجه بتاعت جوزك الا لازم لو طلب منك تجهزيله شنطتك وخلي بالك ده هيبقى اول اختبار ليكي معاه فبداية حياتك الزوجيه خليكي منظمة وشاطره ومتنسيش حاجته بالذات لو نسيتي حاجتك متنسيش حاجته فهماني ديه تقريبا الحاجات بتاعت الراجل وطبعا لو افتكرت حاجه تانيه هزود عليهم واستنوني فالباقي





انا كده خلصت الا المفروض هتاخديه معاكي طيب تعالى نشوف النقطه الابعده كده الالزم ناخد بالنا منها يابنات
خامسا :المأكولات :

هتكلم بقى عن الحاجات من المأكولات الا لازم تاخديها معاكي وانتي رايحه فالفندق

1- خدي معاكي عصاير وبيبسيهات ضروري يابنات وخدي معاكي كمان مايه معدنيه لان الحاجات ديه مش بتبقى موجوده فالاوضه ولو موجده هتبقى غاليه جدا جدا فعلى ايه خليها معاكي وجيبي كل الا انتي عايزه

2- خدي كمان معاكي شويه شوكلاتات ليكي ولجوزك وكمان كيكات خليها برضوا عندك فالغرفه هتحتاجيها علشان فيه بنات بيتكسفوا ياكلوا قدام ازواجهم فانتي بقى اذا نام جوزك اجري وافترسي ليكي كام كيكه ههههههههه

3- خدي كمان معاكي لبان بالنعناع وحلاوى بولو او اي حاجه بتنعش الفم وخليهم جنبك على طول فالغرفه علشان تبقى انفاسك منعشه على طوول

طبعا ان شاء الله لو انتي عامله الفرح فنفس الفندق الا انتي هتباتي فيه طبعا هو الفندق هيطلعلك عشاء اما اذا كنتي ياسيتي هتعملي فرحك بره وهتباتي ففندق يبقى حاجه من الاتنين ياما هتطلبي من الفندق يطلعلك عشاء وجوزك يدفع يامعلم من اول ليله ياما مامتك بقى او حماتك تبقى محضره حاجت كده من الصبح وتبقى لفهم بطريقه شيك وتحطيهملك فالغرفه او تسيبهم فعربية العروسه مش هيحصلهم حاجه لحد متروحوا الفندق وطبعا الفطار بيبقى فالفندق تاني يوم بيطلعهولك اما الغذاء بقى مامتك هتبقى تجبهولك

بالنسبه طبعا للبنات الا هي هترجع بيتها طبعا مش هتبقى عندها الدربجه ديه كلها لان كل الحاجات ديه هتبقى فبيتها طبيعي وطبعا ماماتها برضوا هتبقى مجهزلها كل حاجه طبعا انتي بقى تتابعوني فالا جي لاني بقى هخش ان شاء الله فالتقيل بقى الا هو ايه الاهو هتعملي ايه بعد بقى لما يخلص الفرح والكلام ده كله وتروحي بيتك او الفندق ويتقفل عليكي بابك هتعملي ايه مخنوقة

صائد البنات ... صرخة هاني خليفة

تدخل الغرفه تلقاه في سابع نومه . يا.......قوم للعمل .يرفع الغطاء يابن الحلال اذلف عن وجهي تونا بدري ... صليت ...يالله وكمان تسأل روح قبل ماقوم اكسر رأسك ......انتهى المشهد الاول
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
رن.. رن ... رن.. طبعا صوت التلفون يقوم مثل المسعور يلقى اخوه رد قبله مين بنت يرد اخوه بكل برود ..لا.. بنتين ..
يعود للغرفة راح العمل وكل همه التلفون والسبب عسى تتصل بنت رقمها البارحه
جاء وقت الظهر صوت الاذان (الله اكبر الله اكبر) ولا كانه يسمع وجو الناس من العمل واسرع اخونا للغرفة لتكملة احلامه... انتهى المشهد الثاني
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
بعد صلاة العصر يقوم باحضار ملابسه ويبقى امام المرءاة لمدة ساعة ويخرج مترنما
[ياريم وادي ثقيف] يساله اخوه وين لنا الله يرد مالك شغل .وبعدها يتسكع من سوق لسوق ومن بنت لبنت هذي تطرده وهذي تسفهه وهذي ترميه بكلمه وهذي ترميه بالحذاء ووووووووووو حتى ينتهي يومه بلا فائدة فلا صلاة ولاعمل وربما انتهى امره لأحد مراكز الهيئة ...................والناس اجناس.....................
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛واللقب صائد البنات؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

ما أقبحه وما أقبح فعله !!! ... صرخة هاني خليفة





نعم ما أقبحه وما أقبح فعله ، عندما يكون فكره منصباً على اللمز والهمز على بعض الكتاب !! وغيرهم .


نعم ما أقبحه وما أقبح فعله، عندما تكون مشاركاته ، المقصد منها النيل من الأخرين .

نعم ما أقبحه وما أقبح فعله، عندما يكون طرحه سخيفاً كفكره ،،،

نعم ما أقبحه وما أقبح فعله، عندما يكون طرحه وبال عليه ،،،

نعم ما أقبحه وما أقبح فعله، عندما يخطط ويعد موضوعاً أثره سلبي عليه وعلى الجميع ،،

نعم ما أقبحه وما أقبح فعله، عندما يصبح أسير شهوته وشيطانه !!

مثل هذا الكاتب كم يفرح له شيطانه عندما يجدد بطاقة الإشتراك معه!!

تذهب الأيام والليالي ، ولا يزال على قبح عمله ساري

يكتب ولا يزال يكتب ، يعد للمستقبل أن يكون كاتباً مشهوراً، حتى ولو كان مشهوراً بقبيح فعله !!

يقرأ القرّاء لإطروحاته، ثم تختفي تلك الإطروحات بعد أيام، ظنها قد أختفت تماماً لكن

هل علم أن طروحاته لها نسخة طبق الأصل في كتاب آخر لا يغادر صغيرة ولا كبيرة إلا أحصاها ،،

ولا يظلم ربك أحداً ،،

هل علِمَ أؤلائك إن من يمجدونهم، هم الأعداء لهم غداً !!

إلى متى يستمر أؤلائك على هذا النهج السيئ ؟؟

والله إني لأخاطب أؤلائك بأن ينظروا للأمر بعين ثاقبة، قبل فوات الأوان ،،

فلا تدري يا من تكتب لأجل ماذكرتُ قد تكون قراءتك لهذه الكلمات هي آخر ما تقرأ في حياتك !

فهل سيفيدك ذلك ؟؟؟؟

ما أراك إلا لبيباً ، فكن في طروحاتك مفيداً

ولماضيك مستغفراً نادماً، ولمستقبلك قلماً منيراً

وأبشر بخيراً وفيراً ، من ربٍ كريماً

فهل نرى تغيّراً في طروحاتك يا حبيباً ؟

أتمنى ذلك
هاني خليفة

اجمل فنادق في العلم ( صور ) ... صرخة هاني خليفة

انشاء الله 
في الجنة افضل