الشريط


counter map
المظهر: نافذة الصورة. صور المظاهر بواسطة merrymoonmary. يتم التشغيل بواسطة Blogger.

تنشيط اخر المواضيع

تنشيط اخر المواضيع
تنشيط اخر المواضيع

تنشيط اخر المواضيع

الأربعاء، 17 سبتمبر 2014

متى أعتبر طفلي متأخرًا في الكلام؟ ..... When I consider my child late in the speech?.... صرخة هاني خليفة للتواصل 60735474

There is a difference between the delayed speech and between what is normal opinion of a specialist children's section, Dr. Shahinaz Mahmoud Hussein, explained for «Madam and your baby» saying: «If the child is two years and could not pronounce a word, it is a delay in pronunciation, but if he could say a word or two but can not configure the phrase, like I want to drink, this is normal.

Language chronological table
Since the birth of the child begins issuing sounds like: crying, laughing, and then Almnagah, then play the audio voices unintelligible call them «jargon». And Marnhih the first year, you should be able to pronounce a few words, and in the second year pronounces short sentences consisting of two words, but in the third year, begins to ask questions, and be longer sentences. There is a note that females begin to speak earlier than boys.

Reasons for delay in pronunciation
Congenital defects play a big role in a child's delayed speech. Like to be born and has a defect in the lip or palate or jaws.
There are other reasons, Khdot complications during the birth of the child, such as lack of oxygen .. The vulnerability of the child to more than one language in the home may also affect the delay in pronunciation has.

Relationship hearing Pronunciation
The first thing the doctor asks is to ensure the safety of hearing; hearing because the basic sense in language learning, and in the educational process of the child in the future, if it turns out that the problem audio and gave the baby early treatment will be able to speak easily.
If hearing intact, we ensure the safety of the child in terms of the composition of the brain, and focus on areas of pronunciation in the brain. This is done tests using magnetic resonance imaging, if the delay was due to speak any malfunction in the brain centers competent to speak due to injury or disease affecting the hearing nerve Fakhaddonh for treatment, and then scoring advised doctors in specialist centers to teach pronunciation.

Guidelines help
1 Make your child pay attention to the sounds around him.
2 Encourage him to come out verbal sounds simple.
3 Pay attention to the clips acoustic issued by, to be composed of two votes, and through the play with him (the game famous call it hide and seek, with output of syllables such as (Bay Bay) or a toy train and tell them (tut tut).
4 Use movements exile movement of the finger when we say (Do not), or shaking the head to make sure of his understanding, and responsiveness, and teach peace movements by hand, and movements such as the Farewell to say (eBay).
5 Make sure the process of responding to his name when you call him.
6 - scientific understanding of some of the sounds that indicate the request needs (such as food Ninh, and Ambo to drink, and Bai

هناك فرق بين تأخر النطق وبين ما هو طبيعي برأي اختصاصيَّة قسم الأطفال، الدكتورة شاهيناز محمود حسين، أوضحت لـ «سيدتي وطفلك» قائلة: «إذا كان عمر الطفل سنتين ولم يستطع نطق أي كلمة فهذا يعد تأخرًا في النطق، أما إذا كان يستطيع قول كلمة أو كلمتين لكنَّه لا يستطيع تكوين جملة، مثل أريد أن أشرب، فهذا يعد أمرًا طبيعيًا.

جدول اللغة الزمني
يبدأ الطفل منذ الولادة بإصدار الأصوات مثل: البكاء، والضحك، ثم المناغاة، ثم اللعب الصوتي بأصوات غير مفهومة نطلق عليها «الرطانة». ومعرنهاية السنة الأولى، يجب أن يكون قادرًا على نطق عدة كلمات، وفى السنة الثانية يلفظ جملاً قصيرة مكونة من كلمتين، أما في السنة الثالثة، فيبدأ بطرح الأسئلة، وتكون الجمل أطول. وهنالك ملاحظة أنَّ الإناث يبدأن بالكلام في وقت مبكر عن الذكور.

أسباب تأخر النطق
تلعب العيوب الخلقيَّة دورًا كبيرًا في تأخر الكلام لدى الطفل. مثل أن يولد ولديه عيب في الشفاه، أو سقف الحلق، أو الفكين.
وهناك أسباب أخرى، كحدوث تعقيدات أثناء ولادة الطفل مثل نقص الأكسجين.. كما أنَّ تعرض الطفل إلى أكثر من لغة داخل المنزل قد يؤثر أيضًا في تأخر النطق لديه.

علاقة حاسة السمع بالنطق
أول ما يطلبه الطبيب هو التأكد من سلامة السمع؛ لأنَّ السمع حاسة أساسية في تعلم اللغة، وفي العمليَّة التعليميَّة للطفل في المستقبل، فإذا اتضح أنَّ المشكلة سمعيَّة وقدم للطفل العلاج المبكر فسوف يستطيع أن يتكلم بسهولة.
وإذا كان السمع سليمًا، فعلينا التأكد من سلامة الطفل من ناحية تكوين المخ، والتركيز على مناطق النطق في الدماغ. وتتم هذه الفحوص باستخدام التصوير بالرنين المغناطيسي، فإذا كان التأخر في الكلام بسبب أي عطل في مراكز المخ المختصة بالكلام أو بسبب إصابته بأمراض أثرت في عصب السمع فيخضعونه للعلاج، ومن ثم ينصح الأطباء بتسجيله في مراكز مختصة لتعليم النطق.

إرشادات تساعده
1- اجعلي طفلك ينتبه إلى الأصوات المحيطة به.
2- شجعيه على أن يخرج أصواتًا كلاميَّة بسيطة.
3 ـ انتبهي للمقاطع الصوتيَّة التي يصدرها، على أن تكون مكونة من صوتين، وذلك من خلال اللعب معه (اللعبة المشهورة التي نطلق عليها الغميضة، مع إخراج مقاطع لفظية مثل (بيه بيه) أو لعبة القطار ونقول معها (توت توت).
4- استعملي حركات النفي بحركة الإصبع حين نقول (لا لا)، أو بهزِّ الرأس للتأكد من فهمه، وتجاوبه، وتعليمه حركات السلام باليد، وحركات الوداع مثل أن يقول (باي باي).
5- تأكدي من عمليَّة الاستجابة لاسمه عند مناداته.
6 - علميه فهم بعض الأصوات التي تدل على طلب حاجاته مثل (ننة للطعام، وأمبو للشرب، وباي للخروج).

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق